כותרת
> C;
1/1
טיולים ותיירות

לטייל בשמורת הטבע גמלא - גן עדן לחיות הבר

גולן טיולים ותיירותפורסם: 16.09.17 , 19:24ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:

לטייל בשמורת הטבע גמלא - גן עדן לחיות הבר
מאת: נעמה מנספלד מנהלת מרכז חינוך והסברה גולן
 
שמורת הטבע גמלא שבגולן נמצאת בימות החורף בשיא יופייה. טיול בשמורה מזמן נופים מרהיבים וסיכוי לפגוש את חיות הבר המקומיות. במקום מגוון מסלולים בהם מסלול מונגש
 
שמורת הטבע גמלא הממוקמת במרכז הגולן היא מקום חיותם של חיות בר רבות בזכות מקורות מים זמינים כל השנה, נחל גמלא ונחל דליות האיתנים, הנשפכים לכנרת. מרבדי העשב הרחבים משמשים מקורות מזון לחיות הבר הצמחוניות, שפני הסלע, חזירי הבר ועדרי הצבאים. גם לאוכלי החרקים ולטורפים יש תמיד מזון זמין ולא נדיר לראות תן חוצה את שבילי השמורה בריצה בצהרי היום, או נמייה מגיחה מאחורי סלע גדול ונעלמת  במהירות עד כי אתה לא לגמרי בטוח שאכן הייתה שם.

צבאים בשלג בשמורת הטבע גמלא. צילום: טל ליוגנקי
גמלא נמצאת בסמוך לנתיב הנדידה, כך שהפתעות אין ספור מצפות לצפרים וצלמי טבע, הנוהגים לפקוד את השמורה על בסיס קבוע. מהחוחית הקטנה לחנקן. מעזניות שחורות, עיט ניצי ועד אפילו פרס צעיר שהגיע סמוך לשמורה בחודש נובמבר 2016- מחזה נדיר ביותר, לו חיכו כולם יותר מעשור. מגוון נחשים וזוחלים מוצאים את ביתם בשמורה, ובחודשי הקיץ גם חוויאי הנחשים מגיע כדי לבחון את התפריט.


צב יבשה בשמורת הטבע גמלא. צילום: עידו שקד
בנוסף לדרי השמורה האלו ולרבים אחרים, במצוקי גמלא מתקיימת כבר מאות שנים מושבת נשרים, בה מדי אביב בקעו גוזלים חדשים שהצטרפו לקהילת הנשרים בארץ.
 
טיולים חורפיים בגמלא
ביקור חורפי בשמורת הטבע גמלא מזמן תצפיות במעוף הנשרים, בעיר העתיקה שנחרבה במרד הגדול, בנוף גולני מרהיב מלא בהפתעות. חובבי הבוץ יוכלו לטייל אל מפל גמלא, המפל הזורם הגבוה בארץ, ליהנות מפריחת חורף, להריח את ריח הגשם ולהרגיש את הטבע באמת!
 
כאן חסר סרטון וידאו שצולם בחורף הזה של שטפונות חורף בגמלא או בנחל אחר בגולן.[תקtk1] 

מפל גמלא המרשים בזרימת חורף. צילום: עידו שקד
בשמורת הטבע גמלא ארבעה מסלולי טיול אפשריים:
  • שביל הנשרים- שביל מעגלי מונגש הכולל 3 תצפיות מרהיבות על השמורה, המתחיל ומסתיים בחניית האתר ואורכו 600 מ'. משך ההליכה כ-40 דקות.
  • שביל המפל- מסלול אדום היוצא משביל הנשרים אל תצפית מפל גמלא, המפל הזורם הגבוה בישראל, 51 מטרים של יופי מרהיב. משך ההליכה שעה וחצי, הלוך ושוב.
  • שביל הגבורה אל העיר העתיקה- מסלול שחור היוצא ממצפור העיר העתיקה ויורד אל חורבות העיר גמלא. משך הטיול- שעתיים. מסלול הלוך ושוב.
  • נחל דליות, מסלול אדום החוצה את נחל בזלת ונחל גמלא, עם נוף מרהיב כל השנה. משך הטיול- שעתיים. מסלול לא מעגלי, תחילת המסלול בחניון דליות, סיום בשמורת טבע גמלא.
איך מגיעים?
פונים מכביש סובב כינרת (92) בצומת מעלה גמלא לכביש 869, חולפים על פני מושב מעלה גמלא ומושב כנף עד לצומת דליות. מנקודה זו פונים שמאלה לכביש 808 ולאחר כשלושה קילומטרים שמאלה בשילוט לשמורת גמלא.
           
הנשרים בגמלא- מלכי השמיים
הנשר המקראי הוא אחד מהעופות הדורסים הגדולים בעולם. עוצמת גודלו העניקה לו את הכינוי 'מלך העופות'. הנשר ניזון מפגרים בלבד ותפקידו בטבע, בין היתר הוא לנקות את השטח מבעלי חיים שסיימו את חייהם ובכך למנוע הפצת מחלות ומגפות בנוסף לריחות לא נעימים.
 
הנשר מלך המצוקים. צילום: עידו שקד
מושבות קינון נשרים בישראל נמצאות בכרמל, בעין עבדת שבנגב, וכמובן- בגמלא. המצוקים בגמלא אידיאלים לקינון נשרים, המוצאים את ביתם בחגווי הסלע ויכולים להמריא מהם לחיפוש המזון לאחר עליית השמש. אולם מושבת הנשרים בגמלא עוברת שנים לא קלות. העוף המרשים הזה רגיש מאוד לשינויים בתחום המחייה שלו, על כן הוגבלו טיסות המסוקים מעל מצוקי השמורה ותנועת המטיילים אינה מגיעה עד אזורי הקינון. עמודי חשמל שאינם תקינים, אשר פגעו בנשרים בעבר, תוקנו ומוגנו בפרויקט משותף עם חברת החשמל. אולם, בעיות נוספות ממשיכות ופוגעות בנשרים. שימוש באנטיביוטיקה בבקר מצריך פינוי מהיר מהשטח אם קיים פגר, מכיוון שסוג האנטיביוטיקה הניתן לצאן ולבקר יכול להרוג נשר המחפש מזון זמין. גם סכנת ההרעלות פוגעת רבות באוכלוסיית הנשרים. אירוע הרעלה קורה כאשר מונח בשטח פגר פיתיון לטורפים, בתוך הפגר מפוזר רעל, במטרה לפגוע בכמה שיותר טורפים. פקחי רשות הטבע והגנים עושים ימים ולילות כדי למנוע הרעלות ולאושש את אוכלוסיית הנשרים בגולן בפרט ובטבע הישראלי בכלל.