כותרת
> C;
1/1
טיולים ותיירות

מה שגשם יכול לעשות- חומת תל דן

גולן טיולים ותיירותפורסם: 16.09.17 , 19:20ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:

 בסופו של חודש דצמבר זכינו בגולן ובצפון עמק החולה למנה הגונה של גשם. גם בתל דן השמחה הייתה רבה, אזור גן העדן, שסבל מיובש קיצוני בשנתיים האחרונות, התמלא שוב בחיים, פלגי המים זרמו מכל עבר, נחל הדן שצף וקצף ופקחי השמורה נשמו מעט לרווחה. אך בוקר אחד, בהגיעם לשמורה, גילו מחזה לא נעים כלל וכלל- חומת דן העתיקה, מימי הבית הראשון, התמוטטה. התמוטטות האבנים הנרחבת התרחשה בחומה העתיקה הצמודה לשער הכניסה לעיר העתיקה בתל דן, והיא כיסתה חמש מצבות אבן זקופות הצמודות לבסיס החומה.
בתל דן, שהינו מאתרי העתיקות החשובים בישראל, נמצאים שרידי עיר קדומה בת כ 5000-שנה. ראשית היישוב במקום -בתקופה הניאוליתית, ולשיא מעמדה וחשיבותה הגיעה העיר בתקופות הכנעניות ובתקופה הישראלית. משלחת חפירות תל דן החלה לפעול בשנת 1966 בניהולו של פרופ' אברהם בירן מההיברו יוניון קולג' כאשר החפירות נמשכות לסירוגין עד היום.
בסמוך למקום ההתמוטטות נמצאה בזמנו כתובת חשובה ביותר בשפה הארמית הקדומה, מהמאה התשיעית לפני הספירה, המציינת את כיבוש המקום על ידי בן הדד מלך ארם מידי בית דוד (המופיע גם במלכים א, ט"ו 10). זוהי האזכרה החיצונית היחידה בעת העתיקה המזכירה את בית דוד.
 ממצא נוסף מרשים במיוחד באתר ארכיאולוגי זה הוא השער הכנעני הקדום. שער זה, שנבנה בלבני בוץ במאה ה 25 לפנה"ס, משלב שלוש קשתות הנחשבות לקדומות ביותר מסוגן בעולם.
 
בעקבות הפגיעה בשרידי החומה העתיקה הגיעו למקום צוותי שימור אתרים ארכיאולוגים של רשות הטבע והגנים יחד עם ד"ר צביקה צוק, מנהל אגף ארכיאולוגיה ברשות הטבע והגנים. זאת במטרה לאמוד את הנזקים מקרוב ולקדם תכנית שיקום לשרידים שניזוקו.
 
לדברי ד"ר צביקה צוק, "עצוב ומצער לראות פגיעה כזו של איתני הטבע בערכי היסטוריה ומורשת ייחודיים וחשובים ביותר. נרכז את מירב המשאבים תוך רתימת צוותי השימור שלנו, שהוקמו בשיתוף אגף מורשת במשרד ירושלים והמורשת ורשות העתיקות, ושהינם מיומנים בעבודה מסוג זו, על מנת לתקן את הנזקים, לשקם את החומה ולהחזיר את המצב לקדמותו למעננו ולמען לדורות הבאים"
בתל דן מקווים לשקם את החומה עוד השנה, נזמין את כולם לטקס הפתיחה המרגש!
מרחב גולן רשות הטבע והגנים
צילום: ד"ר צביקה צוק רשות הטבע והגנים.