כותרת
> C;
1/1
חדשות

מסע רכוב למרגלות הגולן- ההפתעות של כביש 92

גולן חדשותפורסם: 12.09.17 , 17:53ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:

כביש 92 הינו כביש קצר יחסית אך מלא בקסם, סיפורי עבר, ונופי כנרת רצופים. הכביש נסלל בשנת 1950, בתחילה מקיבוץ עין גב ועד לצמח. החגיגה בקיבוץ עין גב הייתה עצומה ומכיוון שהאירוע המרגש חל בדיוק 13 שנה לאחר העלייה על הקרקע, הם קראו לכביש החדש מתנה לבר מצווה וחגגו בהתאם. חברי הקיבוץ מקטן ועד גדול עלו על שורה של כלי רכב, אספו בדרכם את חבריהם בקיבוצים האון ותל קציר וחזרו לרחבת הקיבוץ למסיבת ריקודים סוערת. המשך סלילתו של הכביש נערכה בשנת 1969 עד רמות ולבסוף, בשנת 1978 הושלמה סלילתו של הכביש- מצמח ועד לצומת יהודיה. בכך הושלם מבצע הקפת הכנרת בכבישים.
הכנרת כולה מלאה בסיפורים היסטוריים מרגשים, דמויות ששינו את העולם, קרבות אפיים וסיפורי התיישבות שעיצבו את מדינת ישראל כפי שאנו מכירים אותה היום. הצד המזרחי של הכנרת, המיושב פחות, מסתורי ואוחז בתוכו פינות חמד הנסתרות לעיתים מן העין. נתחיל את מסלולנו באנדרטת הטייסים הטורקים, הנמצאת אל מול הכניסה לקיבוץ האון.
אנדרטת הטייסים התורכים מספרת את סיפורה של האימפריה העות'מאנית, רגע לפני מלחמת העולם הראשונה שתביא לחיסולה של האימפריה. תחילת המאה העשרים הביאה עמה מרוץ חימוש והוכחת יכולות, כאשר כל אימפריה צריכה להראות כי כוחה במותניה. העות'מאנים תכננו טיסה מאיסטנבול לקהיר, דבר שיוכיח את יכולות הטייס הגבוהות של האימפריה. שניים מבכירי הטייסים נבחרו לטיסה, אך הרוחות המזרחיות של הכנרת הכריעו את המטוס וסיימו את חייהם.  במקום אנדרטה מטופחת שהוצבה ע"י התורכים, ומתוחזקת ע"י ירח פארן מקיבוץ האון.
מאנדרטת הטייסים הטורקים נמשיך בדרכנו צפונה, ננופף לשלום לקיבוץ עין גב ולאחר כ-10 ק"מ נגיע לתצפית נוקייב. במקום התחולל קרב סוער במרץ 1962, כחלק ממבצע סנונית שמטרתו הייתה הרחקת הסורים מהכנרת, לאחר חודשים רצופים של ירי על דייגים וחקלאים ישראלים במרחב. אל הקרב יצא כוח של חטיבת גולני בפיקוד מוטה גור לכיבוש מוצב נוקייב הסורי. ההגעה הייתה קשה, עד כיחברי עין גב וטרקטורים מהקיבוצים תל קציר והאון סייעו לכוחות. הכוח הסורי היה גדול מהמצופה והאבידות לכוחותינו היו כבדות. 7 חיילים הרוגים, בנוסף ליעקב דביר, שלא נמצא עד היום. אלי כהן בשליחותו הסודית בסוריה אף ניסה לברר על גורלו של הנעדר מקרב נוקייב, ללא הצלחה. 13 צל"שים חולקו בקרב נוקייב, המטיילים מוזמנים להביט אל מרחב הגולן והכנרת בשלווה ולחלוק כבוד אחרון לנופלים.
נחזור (בזהירות) אל הכביש ונצפין עד לכיכר הגדולה של הכביש- צומת כורסי. נפנה ימינה וניכנס לחנייה של הגן הלאומי כורסי. רבים לא מכירים את האתר, גם מתושבי האזור, וחבל. הגן הלאומי נחשף במקרה בשנת 1970 כאשר נסלל הכביש העולה מהכנרת אל הגולן. טרקטור שעבד במקום פגע בתשתית אבן ולאחר בדיקה של ארכיאולוגים התגלה במלוא הדרו מנזר מהמאה החמישית לספירה. לפי המסורת הנוצרית ארע במקום "נס החזירים". כאן הבריח ישו שדים שהשתכנו בגופו של אדם לעדר חזירים שרעו בקרבת מקום ואלו שעטו לכיוון הכנרת וטבעו בה. במקום הוקמה כנסיה גדולה, הכוללת אולם תפילה גדול בצורת בסיליקה ורצפת פסיפס מרהיבה המעוטרת בדגמים גיאומטריים, בבעלי חיים וצמחים.  בכורסי נחשף בית מרחץ אשר שימש את עולי הרגל שבאו לפקוד את המקום הקדוש. משרידי המנזר עולה שביל המוביל אל קפלה קטנה הבנויה על המקום המיוחס להתרחשות הנס. מהקפלה נפרשת תצפית נוף יפה אל הכנרת והרי הגליל. נס החזירים אינו הנס היחיד המיוחס למקום. בתחומי הגן נמצא "הספסל המכושף". לספסל זה מייחסים כוחות אנרגיה חזקים המשרים תחושות מיוחדות בקרב היושבים עליו – שווה לבדוק.
מכורסי נחזור אל הכביש היפה שלנו, נעבור בשפכו הרחב של נחל סמך המנקז שטח גדול מדרום הגולן, ואת מי נחל אל על בנוסף. נגיע אל צומת מעלה גמלא, אל הכיכר הקטנה, פנייה מערבה (שמאלה) תכניס אתכם אל בקעת הבטיחה, ג'ונגל אמיתי על שפת הכנרת. כאן מוצעים 2 מסלולי מים מיוחדים, מלאים בהפתעות מעולם הצומח והחי ובעיקר- חווייתיים ומהנים מאוד.
שמורת הטבע מג'רסה נחנכה בשנת 2006 כשמורה קולטת קהל ע"י רשות הטבע והגנים. עד אותה שנה היה המקום פרוץ ומלוכלך, עם רכבים ממונעים הנוסעים בתוך מימי הנחל וחיתולים ובקבוקים על כל חלקה טובה. כיום תוכלו לטייל באחד מהנחלים היפים והקסומים שיש בארץ. מים קרירים, צמחיית נחלים, פינות צל ופנאי יחכו לכם במג'רסה, למעשה שפך נחל דליות שמגיע ממרומי רמת הגולן. מצפון לו, אחיו הגדול של המג'רסה- נחל הזאכי. הליכה בשפך הנחלים יהודיה ומשושים תגרום לכל מטייל להרגיש כגיבור על בסיום. מהליכה בתוך מים עד גובה קרסול עד שחיי בתוך בריכה המרגישה כבריכה ללא תחתית, בינות קנים ושיחי פטל. הנחל הינו למיטיבי לכת, עם אבנים חלקלקות וחובה ביכולות שחיה.