כותרת
> C;
1/1
טיולים ותיירות

ביקורו של ישוע בבניאס- קיסריה פיליפוס.

גולן טיולים ותיירותפורסם: 16.09.17 , 19:08ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:

מתי טז 13-18: כשבא ישוע אל סביבות קיסריה של פיליפוס שאל את תלמידיו: “מה אומרים האנשים על בן האדם, מי הוא?”. השיבו: “יש אומרים, ‘יוחנן המטביל’; אחרים אומרים, ‘אליהו’; ואחרים –’ירמיהו או אחד הנביאים’.” שאל אותם: “ואתם מה אומרים, מי אני?”. ענה שמעון כיפא ואמר: “אתה המשיח, בן-אלוהים חיים!”. אמר לו ישוע: “אשריך שמעון בר-יונה, כי לא בשר ודם גילה לך, אלא אבי שבשמים. וגם אני אומר לך כי אתה פטרוס ועל הצור [=פטרוס] הזה אבנה את קהילתי ושערי שאול לא יגברו עליה.“
 מעיינות הבניאס, צהרי היום. על סלע בודד בקרבת הנחל עומד שפן סלע ומתבונן. צליל פכפוך המים המרגיע עוטף את המבקרים באתר. קרני השמש מנצנצות בבריכות המים, שברי העמודים המעוטרים עומדים דומם, אם רק היו יכולים לדבר ולספר את סיפורה של בניאס. אך לצערנו, ניתן רק לדמיין איך נראה הנוף באותה נקודה בדיוק, כמעט לפני 2000  שנה, עת ביקר ישוע עם תלמידיו במקום.
בשוליו הדרום מערביים של הר החרמון המרשים, נובע מעיין מרשים לא פחות. זהו מעיין הבניאס, שנבע בעבר בתוך מערה בתחתית מצוק סלע מרהיב. בנוסף לדרך חשובה שירדה מדמשק לכיוון חוף הים של צידון, המעיין משך אליו מבקרים החל משנת 200 לפנה"ס. במקום זה התרחש קרב פניאון בין התלמים לסלווקים, יורשיו של אלכסנדר מוקדון. קרב ששינה את פני המזרח התיכון בעת ההיא. סביב המעיין התפתח אתר פולחני רחב היקף ורב נושאי ושרידי המקדשים מעטרים את שטח המעיין עד היום.
העיר קיסריה פיליפוס נוסדה במאה הראשונה לספירה. פיליפוס, אחד משלושת בניו של הורדוס, קיבל את חלקה הצפוני של א"י. את בירתו קבע סמוך למעיין, והעניק לעיר החדשה שם המאחד בין כבוד הקיסר וכבודו של פיליפוס. ערב מסעו הגורלי לירושלים, בו גם ימצא את מותו, הרחיק ישוע יחד עם תלמידיו למרגלות החרמון אל קיסריה של פיליפוס, היא בניאס. עיר מבודדת מצד אחד ומרגיעה מצד שני. בבניאס מבקש ישוע מתלמידיו לספר לו על זהותו שלו, שמעון לא מהסס לרגע ועונה לו- אתה הוא המשיח! זוהי הפעם הראשונה ששמעון אומר זאת בקול רם לישוע. ישוע מתרשם מכך שאכן התגלה  שהוא המשיח ומשיב אליו- אתה הוא פטרוס (סלע)! ועל סלעך אקים את קהילתי. ישוע מעניק לפטרוס את מפתחות מלכות השמיים, למעשה מסמן את מחליפו להפצת הנצרות לעולם. אירוע הענקת המפתחות לא נגמר בחגיגה משמחת. מיד אחרי ההכרזה המשיך ישוע וסיפר לתלמידיו על העתיד לבוא. ההליכה לירושלים, העינויים, המוות והקימה לתחיה. את כל זאת חזה ישוע בקיסריה פיליפוס. וכך אכן קרה.
האם האירוע קרה בעיר עצמה או בסביבתה? זאת איננו יודעים. אך האווירה המיוחדת בכל האזור עונה על השאלה מדוע בכלל להגיע כל כך רחוק ממקום פעילותו באזור הכנרת באותם הימים. לישוע כבר היו תלמידים רבים, שראו בו איש חזון, מרפא, בעל ניסים, מטיף. ישוע צריך היה להתרחק מן ההמון, לקבל משוב מתלמידיו הנאמנים והקרובים, ללא הפרעות.
למה דווקא בבניאס? בניאס בתקופתו של ישוע הייתה עיר מלאה במקדשים פגאנים, לאלילים שונים ומשונים, כולל מקדש לעיזים מרקדות. להכריז על אלוהותו, על המשך דרכו דווקא בעיר שכזו זו סמליות. מהבניאס תצא הנצרות אל רחבי העולם, בבניאס, על אותו הסלע, נבנתה הכנסיה. ואולי זה אותו הסלע עליו עומד כיום שפן הסלע, מתבונן, אולי מדמיין וחושב על ביקורו של ישוע.
בביקור בשמורת טבע בניאס נהנה המבקר מעולם ומלואו. אתר מטופח ונעים לטיול, בין מקדשים עתיקים, מים זורמים, צמחיית נחלים יפיפיה וחיות בר רבות, כמו חזירי בר, סלמנדרות, לוטרות ושפני סלע חביבים. ניתן להגיע לארמונות אגריפס השני, נינו של הורדוס, שפיאר את העיר במחצית השנייה של המאה הראשונה לספירה. השער של העיר הצלבנית עומד על תילו, גדול ומרשים ותחנת קמח מהמאה ה19 עומדת שלמה בסמוך לנחל. טיול בשמורת הבניאס יכול להימשך משעה אחת ועד ליום שלם, יש אומרים שאפילו שבוע לא יספיק להתרשמות מהטבע, הנוף וההיסטוריה שמקיפים את שמורת הטבע. כנראה שישוע ותלמידיו ידעו את כל זה כבר לפני 2000 שנה, אין לנו אלא לקבל את הרמז ולבוא לבקר.