כותרת
> C;
1/1
חקלאות

מה עושים עם החיות ביישובים?

גולן חקלאותפורסם: 12.09.17 , 17:35ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:

הקיץ הגיע. העשב יבש ומקורות המים מצטמצמים. חיות הבר הגולניות, בחיפושן אחר מקורות מזון, נמשכות אל היישובים, שם הן ימצאו תמיד גינת ירק, מזון לחתולים, או פח שאינו סגור ומכיל בתוכו הפתעות טעימות. מצב שכזה הינו מצב בו שני הצדדים מפסידים. התושבים יקומו בבוקר לפחים הפוכים, גינה הרוסה או צינורות השקיה מחוררים. הטבע מהצד השני, ימשיך להסתמך על האדם במציאת מזונו, עד שיפסיק לחפש מזון טבעי בטבע, מה שיפגע במערכת האקולוגית כולה ויהפוך את חיות הבר, הלכה למעשה, לכלבים משוטטים במקום אותם תנים ושועלים מרהיבים שאנחנו נהנים לראות מדי פעם. דבר שכזה יסמן אותם כמטרד, כמזיק, כאשר אנחנו אלו שהפכנו אותם לכאלה. בנוסף, עלולות חיות הבר להיות נשאיות של כלבת לעיתים, לפגוע בחיות הבית, או אפילו באדם. על כן חשוב לשמור על חיות הבר- בטבע.
הגולן כולו הינו גן עדן לחיות הבר, לפחות בתיאוריה. מרחבים פתוחים, שפע של מזון טבעי זמין, מקורות מים יציבים וארעיים, מקומות מסתור לרוב ושרשרת מזון מתפקדת מהקטן בפרוקי הרגליים, עד לזאבים הטורפים וחזירי הבר שהינם אוכלי כל. אותה שרשרת מזון, היא למעשה מערכת אקולוגית עדינה, אותה אפשר לדמות לפירמידה, בה כל נדבך שנוציא יפרק את הפירמידה כולה, או ישנה אותה לעד. לכן החשיבות הגדולה לשמר כל מין ומין, לשמור על גדלי אוכלוסיות קבועות (שאינן מתפרצות ומספרן עולה על יכולת הנשיאה של המערכת האקולוגית) וטיפול במינים פולשים, שהגיעו מארצות זרות והתבססו בטבע הישראלי.
נביא לדוגמא אירוע שהתרחש בשנות החמישים, בשרון. אוכלוסיית התנים גדלה מאוד עקב הסתמכות על שדות האדם, בעיקר תותים שגידולן היה נפוץ בשנים אלו. כדי להתמודד עם נזקי החקלאות החליטו להרעיל את התנים בעזרת אפרוחים מורעלים. שנה לאחר מכן, חוו התושבים התפרצות של הכשות נחשים בהיקף שלא הכירו. הסתבר שאת אותם אפרוחים מורעלים אכלו הנמיות, דבר שצמצם משמעותית את אוכלוסייתן, הוציא מהמערכת האקולוגית את אחד הטורפים החזקים שיש לנחשים והעלה את מספר הנחשים בשטח. לכל חיה יש משמעות בטבע. הוצאה של חיית בר מהמערכת תייצר אדוות שישפיעו על חיות אחרות וגם על האדם. ריבוי של חיית בר עקב הסתמכות על מזון האדם, תביא לשינויים שקשה מאוד להתמודד עמם.
בעלי חיים ינצלו כל הזדמנות ופירצה לעבוד פחות קשה. דורבן שצריך להסתובב לילה שלם בטריטוריה ענקית כדי לחפור כמה פקעות מהאדמה, ישמח לגלות עולם שלם של גינות נוי עם שלל מינים טעימים של פרחים וירקות. תן שצריך לרדוף ולתפוס את מזונו יתמודד למראה קערת מזון חתולים בפתח של בית. שפני הסלע והדלקים יחפשו את הפירצות והכניסות למרתפים ועליות הגג כדי למצוא מקומות מסתור. תפקידנו כתושבי הגולן הוא למנוע מהם את כל הטוב הזה. גידור המושבים והקיבוצים, גידור הגינות, אטימת חללים באיזור הבית, הגינה והמחסן, סגירת פחים ומרכזי מזון והימנעות מפסולת אורגנית, יבטיחו לנו כתושבי הגולן חיים שקטים ונעימים ולחיות הבר את החיים להם הם יועדו. חיים של טורפים ונטרפים, של מאביקים ומפיצי זרעים, חיים של טבע גולני מדהים. 
האחריות היא של כולנו, ביחד נשמור על הטבע הגולני! יש חשיבות עצומה ליציאה לפעולה של יישוב שלם לרווחת התושבים וחיות הבר, בגידור היישוב ומרכזי המזון, גידור גינות פרטיות ושמירה על הניקיון. מחקרים ומקרים קודמים של יישובים שפעלו למען הפרדה בין אדם לבעלי חיים הראו אחוזי הצלחה מדהימים. יש מה לעשות, יש פיתרון, יש אפשרות לחיים משותפים מצויינים בגולן, הקהילה הגולנית ביישובה וחיות הבר במרחבי הרמה.
בכל מקרה של חיות בר מזיקות בתוך היישובים יש לפנות למוקד המועצה להמשך טיפול, *3254. בכל מקרה של חיית בר פצועה או מזיקה בשטחים הפתוחים, יש לפנות למוקד רשות הטבע והגנים, *3639.